Hyviä rekryjä!
Kun espoolaiseen kiinteistöhuoltoyhtiöön tarvitaan uutta työntekijää, Eezyn HR-asiantuntija saa toimeksiannon. Oikeanlainen osaaja löytyy asiakkaan tarpeiden ymmärtämisen ja yhteistyön kautta.
”Meille tärkeintä on kolme A:ta: asenne, asenne ja asenne.”
Näin vastaa Matinkylän Huollon operatiivinen johtaja Jyrki Makkonen kysymykseen siitä, millaisia ominaisuuksia asiakaspalvelun työntekijöiltä vaaditaan kiinteistöalan palveluyrityksessä.
Asennoitua pitää siltä pohjalta, että ollaan tekemisissä ihmiselämän tärkeimpien asioiden, oman kodin ja siellä asumisen, kanssa. Kukaan ei koskaan soita asiakaspalveluun kertoakseen, että täällä meidän taloyhtiössä on nyt kaikki hyvin. Päinvastoin, puhelimen pirahdus on merkki siitä, että jokin on taas pielessä. Vastikemaksulaskelmaan on eksynyt virhe, huoltohenkilö on jättänyt jälkeensä tupakantumpin, tai alakerran Paavolainen luulee olevansa Pavarotti.
Asiakaspalvelijan asenteen pitää Makkosen mukaan olla kuunteleva, hoksaava ja ryhtyvä. Jokainen asiakas on osattava kohdata ammattimaisesti ja kiinnostuneesti. Ongelman ydin tulisi tunnistaa tuohtuneimmankin tunteenpurkauksen seasta. Sitten pitäisi vielä päättää, miten asiassa edetään, ja sanoittaa se selkokielellä lankoja pitkin tulijalle.
HR-konsultti Saara Rouvinen Eezy Henkilöstöpalveluilta on rekrytoinut Matinkylään monta erinomaista asiakaspalvelijaa ja muuta toimistotyöntekijää. Rohkea ja ihmisläheinen asenne ovat hänestä eduksi kaikissa yrityksen työtehtävissä.
”Ei saa olla liian arka, ja on uskallettava tarttua toimeen. Ihmisten kanssa pitää pystyä kommunikoimaan ammattitaitoisesti ja avuliaasti.”
Oikea osaaja oikeaan paikkaan
Hyväksi asiakaspalvelijaksi voidaan tulla hyvinkin erilaisista ammateista, kun taas esimerkiksi kiinteistökirjanpitäjältä edellytetään alan koulutusta ja työkokemusta.
Vuokratyöntekijänä aloittaneesta ja sittemmin vakinaistetusta kirjanpitäjästä alkoi espoolaisen kiinteistöpalveluyrityksen ja Eezyn kumppanuus kesällä 2021. Sen jälkeen on rekrytoitu yhteistyössä ihmisiä muun muassa kiinteistösihteerin, asiakaspalvelijan, tiiminvetäjän, laskuttajan ja viestintäasiantuntijan tehtäviin.
Toimeksiantoja on ollut yhteensä kymmenkunta. Pääosin kyse on ollut suorarekrytoinneista, eli työntekijät on palkattu suoraan Matinkylän Huollon palvelukseen.
”Sopivan henkilön löytyminen on ihan siitä kiinni, millaista osaamista haetaan. Kokenutta kiinteistökirjanpitäjää tai teknistä isännöitsijää on vaikeampi löytää kuin asiakaspalvelijaa. Mielestäni olemme kuitenkin onnistuneet ihan hyvin”, Rouvinen arvioi.
”Kaikki paikat on saatu täytettyä suurin piirtein tavoiteajassa. Ja kolme viimeisintä rekrytointia asiakaspalveluun osuivat ihan nappiin”, Makkonen vahvistaa.
Uusi aika, uudet haasteet
Matinkylän Huolto Oy on 55-vuotias kiinteistöhuolto- ja isännöintiyhtiö, jonka omistajia ovat paikalliset asunto-osakeyhtiöt. Valtaosa perustajaosakkaista on yrityksen asiakkaina tänäkin päivänä.
”Elämme uudistumisen aikaa. Kehitämme omia palveluitamme, taloyhtiökiinteistöjä ja koko aluetta. Siihen kuuluvia elementtejä ovat muun muassa rakennustekniikka ja kaavoitus, mahdollisesti täydennysrakentaminenkin”, Makkonen kertoo.
Asiakastietojärjestelmään ollaan tekemässä isoa muutosta, ja yrityksen brändiä arvioidaan uudelleen.
Yrityksellä on noin 70 vakinaista työntekijää, ja heidän lisäkseen kausi- ja kesätyöntekijöitä. Kausityöläisiä tarvitaan lähes jatkuvasti. Eezyn kautta heitä ei vielä ole tullut, mutta asiakkuuspäällikkö Jukka Mäkinen selvittää, millaisia työvoimatarpeita huoltoyhtiöllä on eri vuodenaikoina, ja miten niihin voidaan varautua.
”Talvella tarve saattaa tulla nopeasti, kun sataa lunta. Maarakennuspuolen ihmisistämme voisi löytyä osaavia tekijöitä, jotka hallitsevat kiinteistöhuoltokoneiden käytön.”
Tilanteet vaihtelevat
Asiakas- ja myyntimäärän lisääntymisen ruokkima yrityksen orgaaninen kasvu on yksi syy siihen, että toimistoon tarvitaan uusia työntekijöitä. Myös lainsäädännön muuttuminen voi synnyttää uusien palvelujen tuottamisen tarpeen.
Lisäksi on luonnollista vaihtuvuutta. Joku siirtyy eläkkeelle, joku vaihtaa työpaikkaa. Joskus vaihtuvuutta on enemmän, joskus vähemmän. Lähtijöiden tilalle on löydettävä uusia ammattilaisia. Näissä tilanteissa Eezy on apuna.
Rouvinen laatii työpaikkailmoituksen, käy hakemukset läpi ja päättää, ketkä kutsutaan haastatteluun. Hän tekee haastattelut itse ja soittaa suosittelijoille. Sen jälkeen hän esittelee potentiaaliset ehdokkaat Makkoselle, joka tekee lopullisen valinnan.
Koska yhteispeliä on harjoiteltu jo kolme vuotta, rekrytointi kulkee jouhevasti. Rouvisella on hyvä ennakkokäsitys siitä, millaista osaajaa mihinkin tehtävään tarvitaan. Esikarsintaa tehdään sen mukaan. Makkonen antaa tarvittaessa myös kriittistä palautetta, mikä on tärkeää rekrytoinnin kehittämiseksi.
”Valintaprosessi on muotoutunut sellaiseksi, että Saara tietää, mitä minulle kannattaa tarjota, ja mitä ei. Hakijoiden seulonnan jätän mielelläni hänen tehtäväkseen”, Makkonen tiivistää.
Myyntijohtaja Pia Sund Eezy Henkilöstöpalveluilta oli käynnistämässä yhteistyötä Matinkylän Huollon kanssa vuonna 2021. Hän näkee siinä pitkän kumppanuuden, jossa on kasvupotentiaalia.
”Rekrytoimisessa on tietenkin välillä taukoja, mutta pidämme silloinkin yhteyttä matalalla kynnyksellä pysyäksemme tietoisina asiakkaan suunnitelmista ja tulevista tarpeista. Sitten kun tarve tulee, otamme siitä kopin.”
Huoltoyhtiölle on kerrottu, että Eezy tarjoaa suorarekrytointi- ja henkilöstövuokrauspalvelujen ohella esimerkiksi esihenkilövalmennuksia ja muutosturvaosaamista – apua ja tukea työelämän kaikkiin tilanteisiin.
Jätä yhteydenottopyyntö
Keskustellaan henkilöstötarpeistasi! Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin olemme sinuun pian yhteydessä.