Eezy Asiakkaat

Eezy otti jättiläisen loikan ja mullisti henkilöstön hankkimisen etenkin nopeisiin tarpeisiin: ”Olemme hereillä 24/7”

Eezyllä, ja sen myötä asiakkaiden työpöytien äärellä, eletään historiallisia hetkiä. Täysin uudella tavalla suunniteltu ja digitalisoitu työnkulku sekä siihen liittyvät sovellukset tulevat ensimmäistä kertaa laajempaan käyttöön marraskuussa 2024. Järjestelmä nopeuttaa tilaamista ja työvuorojen täyttämistä, vähentää muistinvaraista silpputyötä ja auttaa keskittymään olennaiseen – ihmisiin. 

Harva suomalainen yritys on lähtenyt digitalisoimaan koko toimintaketjuaan vastaavalla tavalla.

Kahden vuoden ajan työstetty järjestelmä hyödyntää digitalisaation ja tekoälyn parhaita paloja. Tilaajat käyttävät omaa sovellustaan, työntekijät omaansa, ja Eezyn asiantuntijoilla on oma käyttöliittymänsä. Kaikki osaset toimivat taustalla saumattomasti yhteen.

”On tyypillistä, että sovelluksia luodaan asiakas- tai työntekijärajapintaan. Meillä ajatuksena on, että pyritään digitalisoimaan koko liiketoimintaprosessi. Halusimme lähteä miettimään, miten perinteisesti manuaalista tekemistä voisi tehdä digitaalisin keinoin ja viedä näin liiketoimintaamme eteenpäin”, kertoo Eezyn digijohtaja Päivi Salo.

Ensin muotoiltiin toimintamalli ja sen jälkeen suunniteltiin sille sopiva järjestelmäkokonaisuus. Mukana suunnittelutyössä ja testaamisessa on ollut niin Eezyn asiantuntijoita, asiakkaita eri toimialoilta kuin työntekijöitäkin. Koeponnistusta on tehty pienemmissä erissä, jolloin mahdolliset lapsenvaivat on saatu esille ja korjattua.

”Teknologia on täysin omissa käsissämme, mitä monella ei ole. Uskon, että tämä muodostaa meille merkittävän kilpailuedun”, Salo iloitsee pitkän kehitys- ja testausrupeaman jälkeen.

Päivi Salo, Eezyn digijohtaja
Päivi Salo, Eezyn digijohtaja

Mielenrauha ja inhimilliset kohtaamiset keskiöön

Eezyn toimeksiannoista jopa neljäsosa on nopeatahtista tarpeiden täyttämistä saman vuorokauden sisällä.

”Asiakkaidemme arki on hektistä, etenkin ravintolaliiketoiminnassa ja kaupan alalla. Aamuvuorolaisen sairastuttua myöhään illalla, on tilaaja saattanut joutua odottelemaan vastausta sähköpostiin, ja mahdollisesti aamuun saakka vuorolle tuuraajaa. Mullistavaa on se, että nyt työntekijähaun pääsee tekemään Eezyn sovelluksesta itse. Olemme hereillä 24/7”, Salo kuvailee.  

Vuoroa tarjotaan sopivilla profiileilla oleville ja Eezyn HR-asiantuntijoiden haastattelemille tekijöille tekoälyalgoritmin avulla.

Toimialakohtaiset siilot on poistettu. Kun sopiva tekijä kuittaa vuoron itselleen, saa tilaaja siitä saman tien tiedon omaan sovellukseensa. Näin ei tarvitse enää murehtia yön yli, miten työt rullaavat seuraavana päivänä.

”Olemme panostaneet siihen, että tilaaminen on helppoa. Asiakkaille syntyy yhteistyössä tiimimme kanssa tilauspohjia, jolloin tilaaminen on mahdollista parilla painalluksella. Tähtäämme siihen, että jo tilaukselta lähtee tiedot oikein, jolloin loppuvaiheessa säästetään aikaa tietojen haulta ja tarkistamiselta”, kertoo Salo.

Sovelluksessa hoituvat kaikki osaset myös laskutuksesta tuntikirjauksiin ja niiden hyväksyntään sekä palkkakuitteihin. Se toimii yhteydenpitokanavana niin Eezyn kuin työntekijöidenkin suuntaan ja tarjoaa erilaisia raportteja.

”Tavoitteena on se, että kaikki pyörii sovelluksen kautta. Jos vaikkapa tarvittaisiin kolmeksi kuukaudeksi työntekijää rakennukselle, sieltä näkee, miten rekrytointiprosessi etenee. Sovelluksen kautta saa sovittua haastattelut asiantuntijoidemme suosittelemien tekijöiden kanssa.”

Salon mukaan työntekijöiltä on tullut kiitosta muun muassa selkeydestä palkan muodostumisen osalta.

”Pyrimme saamaan prosessin eri vaiheet läpinäkyväksi eri toimijoille. Palautteiden perusteella näyttää, että olemme oikealla tiellä.”

Eezyn HR-asiantuntijat taas saavat enemmän aikaa sopivien työntekijäehdokkaiden haastatteluun, kun manuaalinen työ vähenee. Kaikki pääsevät keskittymään siihen, mikä on olennaista.

Helppokäyttöisestä sovelluksesta löytyy tilaajalle kaikki oleellinen

Petra Saarela toimii ISS:llä apulaisravintolapäällikkönä Ouluun kuuluvien Kiimingin, Jäälin ja Kontion alueilla. Hänen vastuullaan monipuolisessa työnkuvassa ovat sekä oma viisikymmenpäinen henkilökunta että parisenkymmentä ravintola- ja siivouskohdetta.

Tuuraajien hankkiminen on yksi Saarelan työhön kuuluvista tehtävistä. Se haukkaa ajankohdasta riippuen, etenkin flunssakautena, jopa pari tuntia päivässä.

Hänellä on ollut uusi sovellus pilottikäytössä huhtikuusta 2024.

Ennen edellistä sovellusversiota rekrytointitarpeita hoidettiin Eezyn suuntaan puhelimitse, ja tuttujen henkilöiden kanssa se on yhteydenpitokanavana osittain edelleen. Sovellus on kuitenkin helpottanut tekemistä huomattavasti.

”Sovelluksen yksi etu on se, että näen siltä meille aikaisemmin tehdyt vuorot ja niitä koskevat tiedot. Se helpottaa sopivan henkilön löytämistä. Etenkin ilta-aikaan on hienoa, että vuoron voi avata itse. Joskus saatan myös suoraan soittaa tällaiselle työntekijälle, ja jos aika sopii, avaan vuoron eikä asiaa tarvitse kierrättää Eezyn työntekijän kautta”, Saarela kertoo.

Myös se, että jatkossa aiempi työkokemus ja kohteet tulevat päivitettyinä tekijän profiiliin, helpottaa työvuoron avaamista.

”Näemme, tarvitseeko henkilö perehdyttämistä ja jos tarvitsee, onko se kokonainen päivä vai riittääkö mahdollisesti lyhyempi aika. Jos kyseessä on paikka, jossa ollaan yksin, voin siirtää kokeneemman tekijän sinne ja lähettää perehdytystä tarvitsevan paikkaan, josta löytyy sopiva työpari.”

Parasta sovelluksessa on hänen mukaansa helppokäyttöisyys.

Petra Saarela, ISS:n apulaisravintolapäällikkö on yksi Eezy Asiakkaat sovelluksen pilottikäyttäjistä.

”Usein sovellukset tupataan täyteen asioita, kun keksitään erilaisia tarpeita, mutta olemme olleet positiivisesti yllättyneitä siitä, miten pelkistetty Eezyn sovellus on. Siitä on karsittu turhat asiat pois ja kaikki oleellinen on jätetty”, Saarela kuvaa. Tämä on hänen mukaansa tärkeää myös siksi, että käyttö on helppoa ja mukavaa myös vähemmän tietotekniikan kanssa tekemisissä olleille työntekijöille.

Siilojen purkamisen ja ”matchien” löytymisen laajemmasta joukosta Saarela näkee erittäin tervetulleena.

”Jos on avoimin mielin ja haluaa oppia, voi meillekin tulla monenlaisella taustalla.” Näin hän on toiminut itsekin tultuaan alalle ilman koulutusta ja kokemusta edeten johtoasemaan motivoituneesti töitä tekemällä sekä opiskellen työn ohessa majoitus- ja ravitsemisalan esihenkilötyön erikoisammattitutkinnon.

Tarpeiden ennustamista laadukkaan datan avulla

Järjestelmän kehitystyö ei ole laajemman lanseerauksen jälkeen suinkaan taputeltu. Käyttäjiä kaikilla osa-alueilla kuunnellaan herkällä korvalla ja sovelluksia kehitetään tarpeen mukaan. Erilaisten raporttien tuottamista ja ennusteiden tekemistä kehitetään.

Tulevaisuuden näkökulmasta Eezyn digijohtaja Päivi Salo näkeekin oleelliseksi asiaksi laadukkaan datan, jota järjestelmä alkaa tuottaa.

”Järjestelmä ohjaa käyttäjiä täyttämään kaikki tarvittavat tiedot huolellisesti sisään, joten pystymme näin hyödyntämään dataa entistä paremmin.”

Tietoa kertyy käyttäjistä, vuorojen avautumisesta ja täyttymisestä eri alueilla ja ajankohtina sekä monesta muusta toiminnosta prosessin varrelta. Tämä johtaa siihen, että työvoimatarpeita pystytään ennustamaan entistä paremmin ja toimintaa ohjaamaan yhä enemmän datan perusteella.

”Mennään ennustavampaan suuntaan peräpeiliin katsomisen sijaan. Sen lisäksi että helpotamme päivittäistä ruljanssia, voimme tarjota myös pidempiaikaista näkymää ja mielenrauhaa”, Salo toivoo.

Ota käyttöön Eezy Asiakkaat -palvelu ja nauti uuden aikakauden tavasta resursoida töitä

  • Oikeat osaajat tarpeesi mukaan
  • Tekoäly ottaa huomioon muuttuvat työvoimatarpeet
  • Viestikanava sinun ja Eezyn välillä
  • Hyödylliset raportit ja analytiikka
  • Kaikki yhdestä paikasta
  • Käytettävissä 24/7
Moikka! Tämä video ei näy, koska et ole sallinut tarvittavien evästeiden käyttöä.

Vimeo-videot edellyttävät analyyttisten evästeiden sallimista. Voit muuttaa evästeasetuksia ja lukea lisää käyttämistämme evästeistä. Muuta evästeasetuksia.

Mikä on Eezy Asiakkaat -palvelu?

Eezy Asiakkaat tarjoaa sinulle kaikki työkalut pitkäaikaisten työvoimatarpeiden täyttämiseen ja työvuorotilausten nopeaan ja helppoon hallinnointiin. Saat tilattua juuri tarpeitasi vastaavat tekijät muutamalla klikkauksella työsuhteen kestosta riippumatta.

Pidempiaikaisen työvoiman lisäksi voit tilata Eezy Asiakkaat –palvelun kautta tekijöitä myös yksittäisiin työvuoroihin. Tällöin työvuorotarjoukset lähtevät sopivimmille osaajille automaattisesti ja viiveettä kellonajasta riippumatta, mikä tarkoittaa sujuvampaa ja nopeampaa vuorojen täyttöä.

Kun teet tilauksen, palvelu etsii tekoälyn avulla sopivimmat työntekijät haastateltujen ja perehdytettyjen osaajiemme joukosta jopa keskellä yötä. Tekoäly ei kuitenkaan korvaa ihmisiä, vaan Eezyn yhteyshenkilösi ovat edelleen käytettävissäsi ja tukenasi, jos tarvitset apua. Voit myös tarjota sovelluksen kautta itse vuoroa suoraan tutulle työntekijälle.

Työntekijöiden tilaaminen ei ole koskaan ennen ollut näin helppoa. Tämän lisäksi saat ajantasaisen näkymän liiketoimintaasi hyödyllisten raporttien ja analytiikan ansiosta. 

Eezy Henkilöstöpalvelut on toimialansa ensimmäinen yritys, joka käyttää tekoälyä henkilöstövuokrauksen prosessissa kokonaisvaltaisesti, aina töiden ja osaajien yhdistämisestä palkanmaksuun ja laskutukseen.”  – Eezyn digijohtaja Päivi Salo.

Miten saan Eezy Asiakkaat -palvelun käyttööni?

Jos olet jo Eezyn asiakas, saat uuden tilauspalvelumme automaattisesti käyttöösi viimeistään alkuvuodesta 2025. Tilausjärjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain. Tarkempia tietoja saat Eezyn yhteyshenkilöltäsi.

Tulemalla Eezyn asiakkaaksi saat käyttöösi alan ylivertaisen tilausjärjestelmän. Jätä meille yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.