Kotipizzan yrityskulttuuria kehittämässä
Yrityksellä, joka tuntee toimintakulttuurinsa ja työntekijöidensä motivaatiotekijät, on käsissään menestyksen avaimet. Eezyn asiantuntijat auttavat niiden löytämisessä.
Suomeen syntyi vuonna 2022 vahva työelämän tutkimus-, konsultointi- ja valmennustalo, kun Leidenschaft, Siqni ja Eezy Flow yhdistivät voimansa. Kaikki kolme kuuluvat Eezy-konserniin.
Leidenschaftin ja Siqnin yhteistyö Kotipizzan kanssa sai alkunsa vuonna 2018, kun Kotipizza halusi ymmärtää yrityskulttuuriaan paremmin. Millainen se oikein on?
”Vastaus ei ole ihan yksinkertainen, koska ketjun ravintoloita pyörittävät itsenäiset franchising-yrittäjät. Kotipizza Group ei voi käskeä heitä toimimaan tietyllä tavalla, mutta kannustaa voi, yhdessä sopien ja tukea tarjoten”, taustoittaa Leidenschaftin yrityskulttuurimuotoilijoiden tiimin vetäjä Mona Rundberg. Hän vastaa Eezy Flown, Siqnin ja Leidenschaftin kulttuurista ja ihmisistä.
”Kotipizzan kuluttajabrändi oli hyvässä kunnossa, mutta työnantajamielikuvassa oli kirkastamisen varaa”, Kotipizza Groupin ihmisten ja kulttuurin johtaja Mirka Palm jatkaa.
Kotipizzalle lähdettiin tekemään yhteistyössä yrityskulttuurin due diligence -selvitystä, jossa yrityksen toimintatapoja tarkastellaan erityisesti työntekijöiden näkökulmasta. Heidän ohellaan haastateltiin Kotipizza-yrittäjiä eri puolilta Suomea sekä Kotipizza Groupin johtoa.
Selvitystyöstä nousi esille tarve lisätä henkilöstöjohtamisen osaamista. Leidenschaftilta vuokrattiin yrityskulttuurimuotoilija Kotipizza Groupille henkilöstöjohtajaksi – sama Mirka Palm, josta siirtyi sittemmin kokonaan Kotipizzan palvelukseen.
Tämä kuvaa hyvin yrityskulttuurimuotoilun edelläkävijän ”kädet saveen” -filosofiaa. Leidenschaft on konsulttitalo, joka ei tyydy vain jakamaan asiakkailleen hyviä neuvoja, vaan on valmis auttamaan myös niiden toteuttamisessa.
”Tarkoituksena ei ole tehdä asiakasta meistä riippuvaiseksi. Silloin kun työskentelemme asiakkaan organisaation sisällä, teemme asiat sellaisella tavalla, että asiakas oppii tekemään työn itsekin”, Rundberg tarkentaa.
Nykytila ja tulevaisuus
Seuraava askel yhteistyössä oli peilata kulttuuri DD:n tuloksia Kotipizzan tulevaisuuden tavoitteisiin. Olisiko ne mahdollista saavuttaa vallitsevan yrityskulttuurin puitteissa, vai pitäisikö tehdä muutoksia? Yritykselle lähdettiin muovaamaan uutta tavoitekulttuuria.
Ensin päätettiin laittaa kuntoon päämaja, Kotipizza Groupin asiantuntijaorganisaatio Helsingissä. Tavoitteet sanoitettiin arvoteoiksi, kuvauksiksi siitä, kuinka uudessa kulttuurissa käytännössä toimitaan.
Vuosien 2020–22 koronapandemia toi ravintola-alalle pulan osaavista työntekijöistä. Kotipizzallakin jouduttiin miettimään, miten ravintoloihin saataisiin houkuteltua uusia tekijöitä.
Tärkeä työkalu tulevaisuuden työnantajabrändin rakentamisessa on ollut Siqni-kysely. Kyseessä ei ole perinteinen työtyytyväisyyskysely, vaan kartoitus, jolla pyritään ymmärtämään työntekijöitä paremmin: mitä he arvostavat omassa työssään, mikä heitä motivoi, ja miten heidän tärkeinä pitämissään asioissa on onnistuttu?
”Ajattelutapa on nerokas, koska se fokusoi yrityskulttuurin kehittämistä työyhteisön kannalta merkityksellisiin asioihin”, Palm sanoo.
Kotipizzan ravintoloissa ollaan aloittamassa vuotuista Siqni-kyselyä kolmatta kertaa. Pääkonttoritasolla kysely on toteutettu jo viitenä vuonna.
Yrityskulttuurin nykytilaa luotaava kulttuuri DD ja tulevaisuuteen tähtäävä tavoitekulttuurin määrittely muodostavat yhdessä loistavan työkalun toimintatapojen kehittämiseen.
”Yrityskulttuuria ei voida johtaa, jos ei tunneta lähtötilannetta, eikä maalia, johon tähdätään”, Leidenschaftin Rundberg katsoo.
Hyviin asiakaskohtaamisiin
Leidenschaft on auttanut myös selkeyttämään esihenkilöiden roolia Kotipizza Groupissa: mitä heiltä odotetaan, ja millaista tukea he toivovat itse saavansa. Kotipizza-ravintoloille on työstetty työnantajabrändin kulmakiviä jokaisen toimipisteen tueksi. Kotipizza on ainoa ravintolaketju Suomessa, jolle Siqni on myöntänyt Future Workplace -sertifikaatin. Sertifikaatti myönnetään yrityksille, joita on johdettu poikkeuksellisen hyvällä työntekijäymmärryksellä ja joissa työntekijöille merkitykselliset asiat toteutuvat erinomaisesti.
Tällä hetkellä Leidenschaftilla ja Kotipizzalla on meneillään tavoitekulttuurin päivittäminen.
”Selvitämme yhdessä, millaisella yrityskulttuurilla ja millaisilla toimintatavoilla mahdollistamme uuden strategiamme toteutumisen”, Kotipizzan Palm kertoo.
Miksi jokaisen kuluttajaliiketoimintaa harjoittavan yrityksen kannattaisi olla kiinnostunut kulttuuristaan sekä siitä, miten omat työntekijät työnsä kokevat?
”Asiakaskokemukseen tutkitusti eniten vaikuttava tekijä on työntekijäkokemus. Työntekijä välittää asiakaskohtaamisessa oman kokemuksensa suoraan asiakkaalle”, Mona Rundberg vastaa.
Kotipizza haluaa jatkaa ymmärryksen syventämistä Leidenschaftin kanssa.
”Yhteistyö on todella ammattimaista, mutta samalla hyvin mutkatonta. Heidän tavassaan viedä projekteja eteenpäin ja keskustella asiakkaan kanssa on mielestäni kiva vire”, Mirka Palm päättää.