Kotipizza

Yhtä matkaa

Iisalmelaisen perheyrityksen ja paikallisen Eezyn yhteistyö on kasvanut ja syventynyt merkittävästi vuosien myötä. Luotettu HR-kumppani on kulkenut yrityksen rinnalla sen laajentaessa toimintaansa yli kuntarajojen.

Paranee kuin viini vanhetessaan. Näin voisi kuvailla Eezy Henkilöstöpalveluiden Iisalmen toimipisteen ja K&R Riihola Oy:n vuonna 2018 käynnistynyttä kumppanuutta. Sitä ovat alusta asti hoitaneet Eezyn puolelta HR-asiantuntija Mari Svensk ja K&R Riiholalta Kari Riihola, joka toimii yhtiönsä hallituksen puheenjohtajana.

”Alkuvaiheessa rekrytoimme heille kesä- ja sesonkityöntekijöitä sekä satunnaisia viikonloppukeikkaajia. Yhteistyömme oli silloin huomattavasti pienimuotoisempaa kuin tänä päivänä”, Svensk muistelee.

Vuonna 2002 perustettu K&R Riihola Oy on iisalmelainen perheyritys, joka pyörittää yhteensä kuutta Kotipizza-ravintolaa Kuopiossa ja Iisalmessa. Kari Riiholan puoliso Riitta Riihola on yrityksen toimitusjohtaja. Heidän viidestä lapsestaan kaksi työskentelee yhteisessä yrityksessä. Jimi ja Joni Riihola toimivat ravintolatoimen johtajina.

”Vielä 2018 liiketoimintamme oli pienimuotoista, yhden Kotipizzan ja muutaman muun franchising-yrityksen Iisalmeen keskittynyttä toimintaa, jossa henkilöstön tarvekin oli varsin vähäinen. Yritystoiminnassa ja yhteistyössä asiat lähtevät yleensäkin pienestä liikkeelle”, Kari Riihola toteaa.

Iisalmen Eezy tuntee alueensa markkinat, yritykset ja työnhakijat kuin omat taskunsa. Paikallistuntemus oli Riiholan mukaan tärkeää erityisesti yhteistyön alkuvaiheessa. Se auttoi löytämään yritykselle työntekijöitä, joiden ominaisuudet kohtasivat työn vaatimusten kanssa.

Kari Riiholan ja Mari Svenskin yhteistyö pelaa, kiitos hyvän vuorovaikutuksen.

Uusiin seikkailuihin

Vuosien 2020–22 koronapandemian jälkeen perheyrityksen strategiaksi valittiin laajentuminen yli kuntarajojen Kotipizza-konseptilla. Henkilöstöyhteistyötä he halusivat jatkaa Iisalmen Eezyn ja Mari Svenskin kanssa. Strategian toimeenpano saattoi alkaa.

K&R Riihola Oy avasi uuden Kotipizza-ravintolan Oulussa ja heti perään toisen Kuopion Tahkolla. Sitten he alkoivat operoida Joensuussa kahta ja Kuopiossa viittä Kotipizza-ravintolaa. Kaikki tapahtui parissa vuodessa. Laajentumisen lopputulemana yrityksellä oli hoidettavanaan yhteensä 10 ravintolaa, joissa oli noin 80 työntekijää.

”Kaikki henkilöstörekrytointimme on hoitunut yhden ihmisen – Marin – kanssa. Eihän sen parempaa laajentumisyhteistyötä voi yrittäjänä edes kuvitella”, Kari Riihola miettii.

Svensk alleviivaa, että kaikki on tehty yhdessä. Hyvä vuorovaikutus ja yhteistyö ovat mahdollistaneet liiketoiminnan kasvattamisen molemmin puolin. Välillä on ollut tiukkoja tilanteita ja aikatauluja, mutta niistäkin on selvitty. Kovat paikat ovat hitsanneet kumppaneita entistä lujemmin toisiinsa. Riiholan mukaan tärkeintä on, että kumpikin osapuoli on yhteistyössä täysillä mukana.

Elekieltä

Haastattelupäivän aamuna Riihola ja Svensk ovat jo pitäneet keskenään kolmen vartin puhelinpalaverin. Yhteyksissä ollaan useita kertoja viikossa, vähintään. Toisen ajatuksia osataan lukea ilmeiden ja eleiden perusteella.

Svensk antaa Eezyn franchising-yrittäjänä Iisalmessa toimivalle Joonas Karjalaiselle kiitosta siitä, että on saanut tältä täyden tuen Kotipizza-asiakkuuden hoitamiseen. Hän voi käyttää siihen ison osan työajastaan, vaikka muitakin asiakkuuksia hänen salkussaan toki on.

”Onhan se ihan valtava etu molemmille, että yhteyshenkilöt tuntevat toisensa hyvin. Yhteyshenkilön vaihtuminen yhtä mittaa olisi varmasti turhauttavaa kummallekin osapuolelle.”

K&R Riihola Oy:llä on tällä hetkellä kuusi Kotipizza-ravintolaa, joissa työskentelee 35–45 Eezyn kautta tullutta työntekijää. Kaikki perheyrityksen työntekijät ovat Eezyn rekrytoimia, myös yrityksen omille kirjoille sittemmin siirtyneet.

”Luotamme kumppanimme ammattitaitoon niin paljon, että kaikki uudet työntekijät päälliköitä lukuun ottamatta tulevat meille Eezy Henkilöstöpalveluiden kautta”, Riihola sanoo.

Henkilöstökumppanin on tunnettava asiakasyrityksen työvoimatarpeet, työn vaatimukset ja yrityskulttuuri. Eezyn ja perheyritys Riiholan yhteistyössä tämä taso on saavutettu vuosien myötä. Yrittäjä on oppinut luottamaan siihen, että Eezyn seulan läpäisseet työnhakijat vastaavat yrityksen tarpeita, ovat oikeita ihmisiä oikeassa paikassa.

”Kaikki ihmiset ovat hyviä ihmisiä, mutta joskus ihminen menee väärään paikkaan, ja silloin hän ei pärjää hyvin. Työntekijän ominaisuuksien ja työn vaatimusten kohtaaminen on avainasia sekä työntekijän että yrityksemme kannalta.”

Hyvinä ja huonoina hetkinä

Työntekijöille asetetut osaamiskriteerit on luotu ja muovattu yhdessä. Uusi työntekijä voi tutustua jo ennen töiden aloittamista Kotipizza-ketjun tuottamaan perehdytyspakettiin Eezyn digitaalisella oppimisalustalla. Materiaalia on hiljattain täydennetty opastusvideolla, joka on syntynyt yhteistyön tuloksena.

Svensk painottaa, että Eezy kulkee asiakasyrityksen ja työntekijän rinnalla koko työsuhteen ajan.

”Kun kyse on ihmisistä, voi eteen tulla ihan mitä tahansa, ja on tullutkin. Pystymme helpottamaan yrityksen arkea paitsi rekrytoinnissa, myös haastavissa työelämän tilanteissa.”

K&R Riihola Oy:ssä on meneillään laajentumista enteilevä HR-projekti, jossa Iisalmen Eezy ja Mari Svensk ovat jälleen vahvasti mukana. Kumppanuuden tulevaisuus näyttää valoisalta kummankin osapuolen silmin.

Kari Riihola

”Tämä on todellakin enemmän kuin pelkkä B2B-kauppa. Totta kai kehitämme ja syvennämme yhteistyötä edelleen, mutta jo nyt tämä on aivan loistava juttu”, Riihola summaa.

”Puhumme tietysti paljon bisneksestä, mutta jaamme ajatuksia elämästä muutenkin, paikallisista tapahtumista ja yhteiskunnallisista asioista. Ja sitten teemme töitäkin!”, Svensk hymyilee.

Lue lisää Eezyn ja Kotipizzan yhteistyöstä

Työelämän asiantuntijatalo Eezy on auttanut Kotipizzaa myös ymmärtämään ja kehittämään yrityskulttuuriaan.