31.3.2021 Blogikirjoitukset

Työnhakijan kanavasurffailua somessa – missä näkyä?

Sosiaalinen media on oiva apuväline työnhakijalle, joka haluaa saada äänensä kuuluviin, tuoda osaamistaan esiin ja profiloitua varteen otettavaksi työntekijäksi. Ammatillisen sosiaalisen median kanavista LinkedIn on “the place to be”. Sivustolla on Suomessa yli miljoona käyttäjää, joten verkostoitumisen ja näkyvyyden kannalta se on tällä hetkellä hyvä, ellei jopa paras vaihtoehto. LinkedIn on myös varsinainen aarreaitta avoimien työpaikkojen suhteen. Osa paikoista ilmoitetaan vain Linkkarissa. Joten jos sinulla ei vielä ole profiilia, niin luo se oitis!

Digitaalinen käyntikortti

LinkedIn kasvattaa suosiotaan koko ajan. Eezyn research manager Tytti Miskala uskoo, että perinteinen työnhakuprosessi saa pian väistyä digitalisaation tieltä. Hänkin kannustaa hakijoita luomaan profiilin, mutta painottaa sitä, että LinkedInissa ei tarvitse olla aktiivinen, kunhan profiili on hyvin täytetty. Aktiivisuudesta ei toki ole haittaa.

-Osallistumalla ammatilliseen keskusteluun ja verkostoituessaan yritysten päättäjien ja rekrytoijien kanssa saa ujutettua jalkaa oven väliin. Ja on taas askeleen lähempänä jopa sitä unelmiensa työpaikkaa.

Työssään Miskala käyttää suorahakuihin usein juuri LinkedInia. Sen kautta hän etsii henkilöitä, joiden muista sosiaalisen median kanavista hakee esimerkiksi työnäytteitä vahvistaakseen päätöksensä.

-On ensisijaisen tärkeää määritellä osaamisensa kattavasti, oikeilla avainsanoilla ja avata omaa työhistoriaa, jotta näkyy hakutuloksissa. Kannattaa myös päivittää profiilia, kun tarve vaatii, sillä LinkedIn on työnhakijan – ja myös työntekijän käyntikortti.

Miskala vinkkaa, että profiilin vapaakenttään voi tarkemmin kuvailla omaa persoonaansa ja antaa konkreettisia esimerkkejä työelämänsä saavutuksista.

-Jos olet töissä vaikka rekrytointialalla, niin kerro kuinka monta positiota olet täyttänyt.

Nuortenkin kannattaa näkyä LinkedInissa. Profiilin rakennuspalikoina voi käyttää koulutustaan ja selventää omia työelämän haaveita; mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä, missä ja minne mennä.

-Listaa omat lempikurssisi koulusta tai kerro kesätöistä; mitä opit, mitä oivalsit ja mikä kiinnosti, ohjeistaa Miskala.

Ammattimainen ote

Työnantaja ei saa “vakoilla” työnhakijoita sosiaalisessa mediassa, vaikka hakijan tili olisi julkinen. Jos näin kuitenkin käy, ei siellä nähtyä saa millään lailla käyttää hakijaa vastaan. Nykyään tosin useat hakijat linkittävät sosiaalisen median tilinsä työhakemukseen. Miskala kehottaa siinä tapauksessa säilyttämään sometilillä ammattimaisen otteen. Hyvä vinkki on pitää päivänvaloa kestävät päivitykset julkisina ja salata henkilökohtaiset. Kannattaa myös miettiä minkälaista kieltä käyttää ja mistä kirjoittaa. Ei näytä hyvältä, jos arvostelee nykyistä tai entistä työnantajaansa tai mollaa työkavereitansa.

Mitä mahdollisuuksia

Osaamistaan kannattaa tuoda esille myös muissa kanavissa. Pinterestiin voi koostaa oman valokuvanäyttelyn, esitellä tekemiään sisustusratkaisuja, luoda visuaalisen CV:n tai mitä nyt ikinä keksiikään, joka komppaa ammatillista osaamista. Instagram-tilin voi luoda kokonaisuutena työnäytteeksi, Facebookissa kannattaa liittyä oman työnhaun kannalta otollisiin ryhmiin ja osallistua keskusteluihin. Myös Twitterissä kannattaa keskustella, käyttää hashtageja ja seurata aihealueita ja organisaatioita, jotka voivat sysätä työuran nousukiitoon.

Eikä tässä vielä kaikki.

-Työhakemuksiin voi linkata myös podcastin tai blogitekstin. LinkedIniin voi jakaa vaikka YouTube-videon, jos se tukee omaa osaamista, sanoo Miskala.

Toista se oli “ennen vanhaa”, kun uusinta uutta paperisessa ansioluettelossa oli oma kuva.

Hanna Hautala

Blogikirjoitukset