Uusi aika, uudet tekijät
Uudistuneen Finlandia-talon ravintola- ja kahvilapalvelut pyörivät Eezyn kautta tulevien osaajien
voimin. Joustavat henkilöstöratkaisut ovat vastaus tapahtuma-alan ja matkailun
kausivaihteluihin.
Alvar Aallon myöhäiskauden mestariluomus, veistoksellinen Finlandia-talo, on palautunut alkuperäiseen loistoonsa. Vuosina 2022-24 toteutetun peruskorjauksen yhteydessä uudistettiin legendaarisen tapahtumatalon toiminta- ja palvelukonsepti.
Ravintola- ja asiakaspalvelut vaikuttavat vahvasti asiakaskokemukseen. Odotuksiin vastataan tapahtumissa ja tilaisuuksissa, a la carte -ravintolassa ja viinikahvilassa sekä palvelupisteellä ja design-kaupassa. Kaikissa näissä – samoin kuin Finlandia-talon viereen rakennetussa Pikku-Finlandiassa – asiakkaat kohtaavat Eezyltä tulleita ammattilaisia.
Ensimmäiset uudet työntekijät saapuivat taloon marraskuussa 2024 valmistelemaan sen avautumista yleisölle tammikuussa 2025.
Uudistuneen Finlandia-talon rekrytointikampanja oli valtava menestys. Hakemuksia tuli noin 850, ulkomaita myöten. Eezyllä käytiin hakemukset läpi ja valittiin haastateltavat henkilöt.
”Hakijoiden taso oli yleisesti ottaen todella korkea. Voisi sanoa, että hyvien hakijoiden saaminen kävi helposti, mutta valitseminen oli se vaikea osuus”, luonnehtii asiakkuusjohtaja Mikaela Laxåback Eezy Henkilöstöpalveluilta.
Kokoaikaisiin työtehtäviin otettiin noin 30 ihmistä. Heidän joukossaan on muuan muassa kokkeja ja tarjoilijoita sekä keittiömestareita ja ravintolapäälliköitä – useita uusien liiketoimintojen avainhenkilöitä. Moni valitsematta jäänytkin on ollut kiinnostunut tekemään keikkatöitä viikonloppuisin ja tapahtumien yhteydessä.
Finlandia-talon oma väki osallistui haastatteluihin ja lopullisten valintojen tekoon. Rekrytoinnissa korostettiin työnkuvien monipuolisuutta.
”Vaikka henkilö olisi tullut esimerkiksi tapahtumapuolelle tarjoilijaksi, hänellä on halutessaan mahdollisuus päästä työskentelemään myös ravintolassa tai kahvilassa. Olemme saaneetkin tänne ihmisiä, jotka pitävät vaihtelevasta työstä”, iloitsee Finlandia-talon liiketoimintajohtaja Riitta Kilo.
Henkilöstökokonaisuuteen kuuluu myös 20-30 keikkatyöntekijää, jotka ovat työskennelleet Finlandia-talon tapahtumissa jo aiempina vuosina. He tuovat toimintaan jatkuvuutta ja kokemusta.
Asennetta isolla A:lla
”Kun tuliterien koneiden ja laitteiden päältä vedetään kelmut pois ja aletaan kokkaamaan, tilanne on kutkuttava kokeneillekin keittiöammattilaisille. Uuden keittiön avauksessa tietynlainen kaaoksenhallintakyky ja joustavuus ovat todella tärkeitä asioita”, tähdentää Eezy Henkilöstöpalveluiden palvelupäällikkö Jukka Imeläinen.
”On mahdotonta tietää etukäteen tarkalleen, mitä talon milläkin osastolla milloinkin tapahtuu. Vaikka työntekijä olisi palkattu tapahtumapuolelle, hänen pitää olla tarvittaessa valmis auttamaan toista osastoa.”
Avausvaihetta eletään jopa vuoden päivät. Vasta kun ensimmäinen kesä- ja pikkujoulukausi on koettu, tiedetään, kuinka homma toimii. Usein avaustiimin kokoonpanossa tapahtuu vaihdoksia ensimmäisen puolen vuoden aikana.
”Avaukset ovat vaativia sekä henkisesti että fyysisesti. Joskus on tehtävä pitkää päivää, ja työtahti voi olla kova. Ravintola-alalla oma asenne vaikuttaa todella paljon. Vaaditaan sinnikkyyttä ja oma-aloitteisuutta”, salipuolen rekrytoinneista vastaava palvelupäällikkö Eeva Meittamo Eezyltä kuvailee.
Yksi uusista työntekijöistä on Henrik Ålander, joka tekee Finlandia-talossa täysipäiväisesti töitä Eezyn kautta. Ensimmäisinä viikkoina hänen työaikansa jakautui Pikku-Finlandian ja Finlandia-talon kesken. Pienemmällä puolella hän sai olla mukana valmistelemassa, toteuttamassa ja purkamassa tilaisuuksia. Päätalossa hän teki hallinnollisia töitä ja tutustui järjestelmiin, joita hän tarvitsee työssään palvelupistevastaavana, Service Point Leaderina.
”Uusien toimintojen nosto vaatii organisointikykyä ja ennakointia. Tulee olla oma-aloitteinen, mutta myös tiimipelaaja. Tilanteet saattavat muuttua yllättäen, ja silloin kysytään reagointivalmiutta ja paineensietokykyä”, Ålander pohtii.
Kehittyvä kumppanuus
Finlandia-talon ja Eezyn henkilöstöyhteistyön siemenet kylvettiin jo 2010-luvun puolivälissä. Palvelukonseptin uudistumisen myötä kumppanuuskin siirtyi uuteen vaiheeseen.
Ravintolahenkilökunnan määrä on lähes tuplaantunut. Markkinatilanteen kehittyessä suotuisasti työvoiman tarve voi kasvaa.
Henkilövuokrauksen hyödyntäminen on luonteva ja järkevä toimintamalli elävälle tapahtumatalolle.
”Menemme ihan asiakasvirtojen mukaan. Kun meillä on isoja tapahtumia, tarvitsemme ehdottomasti vuokrahenkilökuntaa. Toisaalta vuodessa on hiljaisempia hetkiä, jolloin emme valitettavasti voi työllistää yhtä paljon ihmisiä kuin vilkkaimpina aikoina”, Finlandia-talon liiketoimintajohtaja Riitta Kilo kuvailee alan kausivaihtelua.
Luotettavan kumppanin avulla talo saa osaavaa työvoimaa tarpeen mukaan – oikean määrän oikeaan aikaan.
Kumpikin osapuoli panostaa pitkäaikaiseen kumppanuuteen, jolle pohjan luovat yhteinen arvomaailma ja yhteiset tavoitteet sekä ymmärrys toistensa toimintatavoista.
”Olemme jo tässä vaiheessa yhteistyössä aiempaa vahvemmin mukana. Finlandia-talon uudistuminen vain syventää ja parantaa kumppanuuttamme tästä eteenpäin”, Eezyn asiakkuusjohtaja Mikaela Laxåback katsoo.
Eezy-konsernin laaja palveluvalikoima avaa Kilon mukaan mielenkiintoisia mahdollisuuksia yhteistyön syventämiseen.
”Valitessamme Eezyn kumppaniksemme pidimme yhtenä ratkaisevana tekijänä, että heiltä löytyy saman sateenvarjon alta hyvin moninaisia toimintoja liiketoiminnan ja henkilöstöasioiden kehittämiseen. Toivottavasti voimme jatkossa hyödyntää niitäkin.”
Heräsikö kysymyksiä? Kysy lisää.
Mikaela Laxåback
asiakkuusjohtaja, tiimiesihenkilö,
Eezy Henkilöstöpalvelut
Jätä yhteydenottopyyntö
Keskustellaan henkilöstötarpeistasi! Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin olemme sinuun pian yhteydessä.