OmaSP Stadion

Räätälöidyt koulutukset ja proaktiivinen ote takaavat oikeanlaiset työntekijät

Seinäjoen Jalkapallokerhon kotikenttänä sekä erilaisten tilaisuuksien tapahtumapaikkana toimiva OmaSP Stadion kääntyi Eezyn puoleen saadakseen osaavaa työvoimaa esimerkiksi jalkapallo-otteluiden, yritysjuhlien ja musiikkifestivaalien asiakaspalvelutehtäviin.

Vaasan alueella toimiva Eezyn asiakaspäällikkö Satu Autiolla on kattava, vuosien kokemus tapahtumatuotannosta, minkä lisäksi hän on toiminut yli 15 vuotta jalkapallon parissa esimerkiksi liigaseuran tapahtumapäällikkönä sekä toiminnanjohtajana jalkapalloturnauksissa.

Satun asiantuntemus alasta teki hänestä juuri oikean henkilön yhteistyöhön OmaSP Stadionin kanssa. Läheisessä yhteistyössä asiakkaan kanssa, Eezy pystyi toimittamaan OmaSP Stadionille juuri heidän tarpeisiinsa sopivaa työvoimaa sekä yrityskohtaisia perehdytyksiä ja koulutuksia työntekijöille.

Asiakkaalle räätälöidyt ratkaisut parantavat asiakaskokemusta

Aloittaessaan vuonna 2023 vain kolme viikkoa ennen jalkapallokauden aloitusta, Satu ryhtyi järjestämään koulutusta stadionin työntekijöille ammattitaitoisen asiakaspalvelun takaamiseksi:

“Ehdotin, että pidämme ennen kauden alkua koulutuksen työntekijöille. Minulla on tästä vahva tausta, joten pystyin ottamaan tehtävästä saman tien kopin ja tiesin, mihin meidän tulee panostaa. Koulutuksessa keskityimme siihen, että työntekijät tuntevat osaavansa hommat. Tällaisilla koulutuksissa päätavoite onkin varmistaa, että työntekijöillä on tarvittava itsevarmuus, jolloin myös asiakaspalvelu on paljon parempaa.“

“Lisäksi, kun työntekijät tietävät kenen puoleen kääntyä ja mistä löytyy mitäkin, ei mene ylimääräistä aikaa tuollaisten asioiden selvittelyyn. Pidimme nopean koulutuksen, jota varten oli rakennettu pisteitä muun muassa hanaoluen kaatamisesta, eri tuotteista ja kassan toiminnasta. Lisäksi meillä oli koulutuksessa mukana oma pisteemme, sillä työntekijöille tulee yleensä jotain kysyttävää”, Satu kertoo.

Satu Autio ja Sanna Kilpiläinen
Satu Autio (vasemmalla) tuntee tapahtumatuotannon. Oikealla OmaSP Stadionin ravintolapäällikkö Sanna Kilpeläinen.

Tiivis yhteistyö ja kommunikaatio ovat kaiken A ja O

Pian töihin ryhtymisen jälkeen mukaan tuli uusi keittiöpäällikkö Sanna Kilpeläinen, joka Satun mukaan oli loistava vastinpari hänelle.

“Homma lähti todella syventymään, kun Sanna tuli puikkoihin. Hän ymmärsi, että kommunikaatio on kaiken A ja O. Näin tiesimme molemmin puolin, miten asioiden halutaan toimivan. Yhteistyömme Sannan kanssa on todella proaktiivista, ja olemme viikoittain yhteydessä pienimmistäkin asioista”, Satu kehuu.

Kokemus on ollut palkitseva myös Sannalle. Hän kertoo, että he ovat lyhyessä ajassa kulkeneet yhdessä pitkän matkan: “Vuodessa olemme saaneet rakennettua molemminpuolisen arvostuksen ja luottamuksen toisiimme. Molemmat osapuolet tukevat toisiaan sekä tekevät omalta osaltaan loistavaa työtä, että saamme kasvatettua työntekijöistämme rautaisia ammattilaisia.”

“Haluamme yhdessä, että jokainen onnistuu omassa hommassaan ja saa positiivista työkokemusta.“

“Jaamme tietoa etukäteen niin toisillemme kuin työntekijöillemme, koulutamme, tuemme ja olemme läsnä. Pyydämme palautetta ja toimimme saamiemme palautteiden pohjalta edelleen kehittäen itseämme ja toimintatapojamme”, Sanna kertoo.

Ravintolapäällikkö 
Sanna Kilpeläinen
OmaSP Stadionilla järjestetään monipuolisia tapahtumia ja tilaisuuksia. Kuvassa ravintolapäällikkö Sanna Kilpeläinen.

Lisäkoulutukset tukevat henkilöstön ammattitaitoa

Satu kertoo kokonaisuuden kannalta olevan tärkeää, että työntekijät varaava Eezyn henkilöstökonsultti on mukana ja ymmärtää, mitä työpaikalla tehdään: “Usein oletetaan, että henkilöstökonsultti tietää ja tuntee kaikki alat. Näinhän se ei kuitenkaan ole, sillä kaikki eivät voi olla asiantuntijoita kaikessa. Siksi sekä minä että henkilöstökonsultti olemme aina mukana tapaamisissa ja koulutuksissa.”

Syys- ja pikkujoulukauden lähestyessä Satu ja Sanna tunnistivat, että samat henkilöstön koulutukset ja taidot eivät yksinään riitä esimerkiksi yritysten pikkujouluihin tai ulkomaalaisten vieraiden palvelemiseen.

“Syyskausi alkoi ja myös kauden kalenteri näytti todella hyvältä, sillä oli luvassa hyvä pikkujoulukausi. Mietimme, miten saamme henkilökunnan valmiiksi pikkujoulukauteen, kun on viinin tarjoilua pöytiin, illallisia ja muuta sellaista. Päätimme ottaa porukan kasaan ja pitää koulutuksen. Aluksi mietimme Sannan kanssa, mitä pisteitä koulutuksessa tulisi olla ja sitten ryhdyimme toimiin, Satu kuvailee.

Jälleen tärkeää oli lähestyä asiaa työntekijöiden näkökulma edellä. Näin työntekijöille tulee tunne, että he osaavat homman.”

Proaktiivisuus johtaa hyviin tuloksiin

Eezyn ja OmaSP Stadionin yhteistyössä tärkeässä osassa on ollut proaktiivisuus. Satu on esimerkiksi seurannut millaisia tapahtumia stadionilla järjestetään vuoden mittaan ja millaista apua tarvitaan. Näin myös työntekijöiden osaaminen voidaan räätälöidä stadionin ja sen asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi OmaSP Stadionin kanssa on otettu käyttöön Eezyn verkkoperehdytykset, joissa työntekijät saavat perustiedot sekä tapahtumakohtaisia kursseja esimerkiksi tulevan kesän festareille.

“Stadionilla järjestetään erilaisia tapahtumia, joten meidän on oltava proaktiivisia koko vuoden ajan, jotta tiedetään mitä tapahtuu. On ottelutapahtumia ja kesällä isoja festareita, joita suunnitellaan ja käydään läpi yhdessä. Minulla on vahva tapahtumatausta, joten pystyn tukemaan näissä asioissa todella paljon”, Satu kertoo.

Onnistunut yhteistyö on vasta alussa, mutta Satu tunnistaa jo nyt, miten työnantajamielikuva stadionista on parantunut merkittävästi. Nykyään henkilökunta tietää, kehen ottaa yhteyttä, ja kaikki on työntekijöille selkeämpää. Lisäksi työntekijöitä ei tarvitse erikseen lähteä etsimään, sillä työtehtävät täyttyvät saman tien vuorojen avautuessa.

“Tämä on ollut mielestäni äärettömän mahtava yhteistyö. OmaSP Stadionin ravintolapäällikkö Sanna on ollut hyvä vastinpari, minkä lisäksi meidän henkilöstökonsultit ovat toimineet mainiosti tässä kokonaisuudessa”, Satu kehuu.

Sanna on samoilla linjoilla yhteistyöstään Satun ja Eezyn kanssa: “Satu on ihan mieletön tyyppi! Hän on ammattitaitoinen ja loistava työssään. Olen saanut häneltä paljon apua ja hyviä vinkkejä, jotta onnistuisin omassa työssäni parhaalla mahdollisella tavalla. Meidän kemiat pelaavat hyvin yhteen, olemme molemmat hyvin aitoja ja suorapuheisia, emmekä pelkää puhua asioista rehellisesti niiden oikeilla nimillä. Uskon, että tässä on juuri se syy, miksi yhteistyömme on niin sujuvaa.”