31.3.2025 Blogikirjoitukset

Onnistumisen mahdollistaja

Palkitun ravintolapäällikön tavoitteena on luoda nuorista työntekijöistä motivoitunut joukkue, joka pystyy pitämään suoritustasonsa korkeana päivästä toiseen.

Nepalista kotoisin oleva Himal KC koki uransa tähänastisen kohokohdan tammikuussa 2025, kun hänet julistettiin vuoden ravintolapäälliköksi Finlandia-talossa järjestetyssä PRO-gaalassa. Palkinnon ojensi gaalan yhteistyökumppanin, Eezy Henkilöstöpalveluiden, asiakkuusjohtaja Kaisa Jääskeläinen.

Kaisa Jääskeläinen Eezyltä ja Himal KC, vuoden 2025 ravintolapäällikkö.
Kuva: Eero Kokko, Avecmedia.fi

Kun sain tietää päässeeni finalistien joukkoon, ajattelin, että kova työni on kantanut hedelmää. Voitto oli minulle iso yllätys ja tuntui uskomattomalta”, Himal palaa muistoissaan gaalailtaan.

Uusien maiden ja kulttuurien näkemisestä kiinnostunut nepalilaisnuorukainen saapui Suomeen vuonna 2010 tavattuaan mukavia suomalaisturisteja kotikaupungissaan Pokharassa. Ensimmäiset puolitoista vuotta hän asui Rovaniemellä ja muutti sitten Helsinkiin.

Himal on työskennellyt erilaisissa tehtävissä suomalaisravintoloissa kymmenisen vuotta. Eezynkin kirjoilla hän on ollut keikkatyöntekijänä. 2023 hän sai ylennyksen Taco Bellin ravintolapäälliköksi espoolaisessa Ison Omenan kauppakeskuksessa.

Pikaruokaravintolassa työtahti on asiaankuuluvan nopea. Annokset pitää pystyä tarjoilemaan muutaman minuutin kuluttua tilauksesta, hyvän palvelun kera. Positiivinen palaute ja uskolliset asiakkaat auttavat jaksamaan.

Tunnettujen brändien – Restelin ja Taco Bellin – edustaminen tuo tekemiseen oman kannustavan mausteensa. Ravintolapäällikön on pidettävä huoli siitä, että palvelu pelaa ja toiminta täyttää elintarviketurvallisuudelle asetetut tiukat vaatimukset.

Kaikki työkokemus on arvokasta

Yhtenä työnsä haastavimmista mutta samalla palkitsevimmista puolista Himal pitää sitä, että monet hänen työntekijöistään ovat nuoria ja vasta ensimmäisessä työpaikassaan. Heidät on koulutettava, ja heidän työmoraalinsa ja motivaationsa pidettävä korkealla.

Joillekin nuorille kyse on vain väliaikaisesta sivuhommasta, josta saa taskurahaa omiin menoihin. Heillekin Himal tähdentää, että työ on tehtävä säännösten mukaan ja asiakkaita on palveltava hyvin.

”Kerron nuorille, että työn tekemisestä kunnolla on heille hyötyä tulevaisuudessa. Yritän saada heidät oivaltamaan, miksi teemme asioita tietyllä tavalla. Jos onnistun, he keskittyvät työhönsä paremmin.”

Himalista on hieno nähdä nuoren tekevän työtään innostuneena ja omaksi parhaakseen. Hän tarjoaa nuorille työntekijöilleen tukea myös henkilökohtaisissa kysymyksissä.

”Aikuisuuden kynnyksellä olevat ihmiset eivät aina ymmärrä vanhempiaan. Joskus pystyn olemaan nuorten apuna sellaisissa tilanteissa.”

Jotta nuoria pystyy ohjaamaan ja kannustamaan oikealla tavalla, on opittava ymmärtämään heitä ja ansaittava heidän luottamuksensa. Himal pitää yhtenä vahvuutenaan kykyä saada henkilökohtainen yhteys erilaisiin ihmisiin. Kun löytää jonkin nuorta kiinnostavan keskustelunaiheen, yhteyden luominen helpottuu.

Hän kuvailee itseään people personiksi, henkilöksi, joka viihtyy toisten ihmisten parissa, niin työkavereiden kuin asiakkaidenkin.

Voittava joukkue

Himal kertoo työskennelleensä vuosien varrella monenlaisissa paikoissa, erilaisten ja eritasoisten esihenkilöiden kanssa. Hän kokee oppineensa jotakin kaikista työkokemuksistaan ja kaikilta esihenkilöiltään.

Päätavoitteenaan ravintolapäällikkönä hän pitää tiiminsä onnistumista.

”Tiimin ei tarvitse olla täydellinen, mutta jos se on motivoitunut ja hyvin koulutettu, se pitää ravintolasta hyvää huolta. Yritän rakentaa osaavan ja asiakasorientoituneen joukkueen, joka säilyttää tekemisessään korkean tason. Se on mielestäni suurin mahdollinen saavutus ravintolapäällikön työssä.”

Varsinkaan nuorten työntekijöiden perehdytyksessä ja ohjauksessa ei riitä, että esihenkilö kertoo, kuinka asiat pitää tehdä. On osattava myös näyttää.

Pyrin aina johtamaan omalla esimerkilläni. Teoreettinen koulutus ei ole kaikki. Oppiminen tapahtuu tekemisen kautta.”

Himal on asunut Suomessa lähes puolet elämästään, joten se tuntuu hänestä jo miltei toiselta kotimaalta. Hän ei ole kuitenkaan vielä päättänyt, jääkö tänne lopullisesti. Ajatus paluusta synnyinmaahan tuntuu houkuttelevalta.

”Turismi on Nepalin suurin tulonlähde, ja alalla on paljon potentiaalia. Tulevaisuuden unelmani olisi ehkä perustaa oma matkailualan yritys, josta voisi kehittyä kokonainen ketju.”

Himal vastaanottamassa palkintoa PRO-gaalan lavalla. Kuva: Aki Rask, Avecmedia.fi
Kuva: Aki Rask, Avecmedia.fi

PRO-gaala

PRO-gaala kokoaa vuosittain satoja horeca-alan ammattilaisia juhlistamaan ammattitaitoa. PRO-palkinnot nostavat esiin keittiö- ja ravintola-alan parhaita ammattilaisia, konkareita ja tulokkaita. Vuoden 2025 PRO-gaala järjestettiin 30. tammikuuta vasta-avatussa Finlandia-talossa Helsingissä.

PRO-gaalaan kokoontuu finalistien lisäksi iso joukko alan toimijoita nauttimaan tunnelmasta ja tarjoiluista sekä kannustamaan omia suosikkejaan. Eezy toimii gaalan Vuoden ravintolapäällikkö -kategorian sponsorina. Lue lisää: https://avecmedia.fi/

Blogikirjoitukset
X

Ota yhteyttä

X
X
X

Ilmoittaudu mukaan!

X

Lataa materiaali