”Ainoa palvelu, jonka työnhakija tarvitsee töiden saamiseksi” – Eezyn tavoitteena on mullistaa työn hakeminen
Henkilöstöpalvelualan yritys Eezy on muotoillut ja digitalisoinut koko toimintaprosessinsa uuteen aikakauteen. Perusteellisen kehitys- ja testausrupeaman jälkeen työntekijöillä on pian taskussaan uraauurtava Eezy Osaajat -sovellus. Algoritmi ehdottaa profiilin perusteella työtilaisuuksia juuri tehtävään sopiville tekijöille ja moniosaajat voivat saada saman sovelluksen kautta töitä niin keittiöstä kuin kaupastakin.
Oulussa asuva Jobert Ngwenya tekee puhtaanapidon ja matkailualan töitä. Hän oli ensimmäinen uuden sovelluksen kautta toimeksiannon vastaanottanut työntekijä.
– Olin innoissani, kun kuulin olleeni ensimmäinen. Kuvittelin mielessäni Eezyn teknisen tiimin, joka odotti, miten ensimmäinen vuoron varaus sujuisi.
Ja sehän sujui kaikkien iloksi odotetusti.
– Alkuvaiheessa niin työntekijöitä kuin työnantajiakin on ollut pilotoimassa käyttöä ja antamassa palautetta. Kuuminta vaihetta eletään marraskuussa, kun mukaan tulee uusia asiakkaita Oulusta sekä suurin liiketoiminta-alueemme pääkaupunkiseutu, kertoo Eezyn palvelutuotanto- ja kehitysjohtaja Jarno Juola helpottuneena ja samaan aikaan positiivista jännitystä kareileva hymy huulillaan.

Jobert Ngwenya on ollut sovellukseen tyytyväinen. Hän pitää siitä, miten helposti vuorojen hyväksyminen ja työaikojen kirjaaminen sujuu. Kiitosta saa myös tapa, jolla sovellus kokoaa yhteen paikkaan kaikki työhön liittyvät tiedot, kuten työvuorot, yhteyshenkilöt, palkkakuitit ja työsopimukset.
Juola puolestaan on ollut mukana prosessin alusta lähtien tulkkina sovellussuunnittelijoiden ja liiketoimintapuolen välissä. Liiketoiminnan uudenlainen digitalisointi koskee niin työntekijöitä, työnantajia kuin Eezyn asiantuntijoitakin.
– Palvelun kehittämisen pohjalla on ollut hakijan mutkaton työllistyminen, Juola tähdentää.

Automatisoitua työnhakua jokaisen omilla ehdoilla
Ilmoitukset avoimista vuoroista putkahtavat Eezy Osaajat -sovellukseen, josta voi kuitata sopivat tehtävät itselleen. Tehtäviä kohdistetaan tekijöille profiiliin kirjattujen tietojen ja työkokemuksen mukaan. Tästä syystä on tärkeää, että tiedot kokemuksesta, taidoista ja kiinnostuksen kohteista ovat ajan tasalla.
Nopeita vuoroja voivat ottaa vastaan sellaiset osaajat, jotka HR-asiantuntija on jo haastatellut.
Ngwenya kertoo käyttävänsä sovellusta töiden vastaanottamiseen vähintään kolmesti viikossa.
– Sovellus on helppokäyttöinen, ja työpaikkaa voi hakea suoraan sen kautta. Parasta on se, että paikkoja voi selata muun muassa sijainnin mukaan. Palkkalaskelmat ja niiden hakeminen esimerkiksi tietyn ajanjakson perusteella on selkeää, samoin työkokemusten listaaminen.
Myös automaattinen muistutus tehtyjen työtuntien kirjaamisesta on Ngwenyan mukaan hyödyllinen.
– Sovellus voi ehdottaa myös pidempiaikaisia tehtäviä, kertoo Juola. Uuden järjestelmän myötä ehdotuksia uusista työmahdollisuuksista tulee työntekijälle automaattisesti sen sijaan, että jokaista paikkaa pitäisi hakea erikseen.
Uuden sovelluksen myötä työntekijä voi lisäksi suunnitella ja ohjata työtilaisuuksien avautumista itselleen merkitsemällä kalenteriin ajat, jolloin hän on varattuna.
– Jos on vaikkapa jokin tietty päivä viikosta, jolloin ei ole mahdollista ottaa vastaan töitä tai suunnitelmissa on loman pitäminen, tiedot voi merkata sovellukseen eikä tällaisena ajankohtana tule vuoroehdotuksia, Juola opastaa.
Sujuva käyttöönotto niin aktiivisille kuin uusillekin tekijöille
Ennestään aktiivisena olevat työntekijät saavat henkilökohtaisen kutsun, jonka kautta omaa profiilia pääsee tarkastelemaan uudessa sovelluksessa.
– Toiveena on, että mahdollisimman moni lähtee heti testaamaan ja täydentää omaa profiiliaan, jos sieltä näyttää jotakin puuttuvan. Tämä parantaa mahdollisuuksia saada sopivia toimeksiantoja, Juola ohjeistaa.
Uuden sovelluksen käyttöönotto on myös edellytyksenä Eezyn olemassa oleville osaajille, jotta tehtyjä tunteja pääsee kirjaamaan.
– Käytön aloittaminen ei ollut suuri vaiva. Latasin sovelluksen, kirjauduin sisään ja valmista tuli. Lisäsin myös valokuvan ja saatekirjeen. Samalla tutustuin sovellukseen ja katsoin, mitä uutta siellä on ja miten sitä käytetään, Ngwenya kertoo.
Uudet hakijat luovat profiilinsa suoraan uuteen järjestelmään. Profiiliin ei Juolan mukaan pyydetä CV:tä, vaan huolellisesti täytetty profiili toimii kaiken pohjana.
– Työntekijöiden sovelluksessa kerrotaan osaaminen ja mielenkiinnon kohteet, jonka jälkeen se tulee Eezylle käsittelyyn ja asiantuntijamme haastattelevat tekijän.
Työnkulun digitalisoinnin myötä myös Eezyn HR-asiantuntijoilta vapautuu enemmän aikaa kontakteihin työnantajien ja potentiaalisten työntekijöiden kanssa.
Kohti laadukkaampia ”matcheja”
Sovelluksen kehittäminen ja omistajuus ovat täysin Eezyn omissa käsissä. Näin ollen kehitystyö jatkuu sekä ennalta suunniteltujen ominaisuuksien että eri käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.
– Tavoitteena on markkinoiden paras käyttäjäkokemus. Haluamme olla ainoa palvelu, jonka työnhakija tarvitsee töiden saamiseksi, Juola sanoo.
– Selvitystyömme perusteella monikaan ei tee töitä usean vuokrafirman kautta. Uskomme, että loistava käyttäjäkokemus on meille iso kilpailuetu.
Sovellukseen uusien ominaisuuksien julkaisuja tulee sitä mukaa kun sovelluskehittäjät saavat asioita valmiiksi.
– Saamme muun muassa sujuvoitettua rekrytointiprosessia niin, että työnantajalle kilahtaa tiedoksi, millaisia osaajia hänen tarpeeseensa olisi tarjolla, Juola paljastaa.
Seuraavan vuoden tavoitteena on saada entistä enemmän ja paremmin kohdennettuja töitä osaajille.
– Kun laadukasta dataa alkaa kertyä, tarjoaa tekoälyalgoritmi koko ajan paremmat kohdennusmahdollisuudet. Tämä tarkoittaa osaajan näkökulmasta enemmän ja parempia hänelle sopivia työmahdollisuuksia.
Vieläkin pidemmällä tähtäimellä datan perusteella voidaan ennakoida vaikkapa työvoiman saatavuutta Lapin kevätsesonkiin.
– Meillä on uniikkeja työnhakijoita jopa 80 000 joka vuosi. Voimme tulevaisuudessa nähdä, milloin töitä on suurella todennäköisyydellä tarjolla, vaikka yhtään tilausta ei vielä olisi sisässä.
Voidaan epäilemättä puhua työn hakemisen uudesta aikakaudesta.
– Kun tähänkin saakka on tehty hienoa asiakastyötä, kuinka mahtavaan tulokseen päästäänkään uusien työkalujen kanssa, Juola hehkuttaa.
Blogikirjoitukset