Nappiin meni: näin Evondos sai ratkaistua toimistotyöntekijäpulan rivakalla tahdilla
Salolainen Evondos tarvitsi kiireesti ruotsinkielentaitoisia osaajia asiakaspalveluun. Ennen kaikkea etsittiin tekijöitä, joiden sydän sykkii huolenpidolle.
VUONNA 2008 perustetun Evondosin automaattinen lääkeannostelupalvelu varmistaa oikean lääkeannoksen oikealle henkilölle oikeaan aikaan. Kun Evondos Groupin People & Culture Director Kaisa Kaariluoto-Elo aloitti työssään kahdeksan vuotta sitten, startup-yrityksellä oli vain muutama asiakas.
Nyt koko Evondos Groupissa on 300 työntekijää ja kymmenien miljoonien liikevaihto, joka on viime vuosina kasvanut vuosittain kaksinumeroisin luvuin. Lääkeannostelupalvelun avulla on annettu jo yli 30 miljoonaa lääkeannosta Euroopassa.
“Voimakas kasvu vaatii henkilöstöltä paljon resilienssiä eli kykyä kasvaa yrityksen mukana. Jatkuvan muutoksen keskellä työntekijän on oltava sinut keskeneräisyyden kanssa”, Kaariluoto-Elo sanoo.
Keväällä 2023 yrityksessä tarvittiin kiireellisesti lisää tekijöitä asiakastukeen. Rivakka aikataulu ei venynyt siihen, että rekrytointi olisi hoidettu itse, joten Evondos valitsi rekrytoinnin tueksi työelämän asiantuntijatalo Eezyn. Eezy tarjoaa henkilöstöpalveluita valtakunnallisesti 41 paikallisen toimipisteen kautta, joista Evondos kääntyi Salon toimipisteen puoleen.
Tässä haussa painotettiin kielitaitoa, sillä Evondosin asiakastuessa edellytetään suomen kielen taidon lisäksi vahvaa ruotsin kieltä. Ennen kaikkea Evondos halusi löytää ihmisiä, jotka pystyvät varmistamaan erinomaisen asiakaskokemuksen. Se kun on yritykselle sydämenasia.
Evondos rekrytoi Eezyn avulla kymmenen työntekijää asiakastukeen. Kaariluoto-Elon mukaan hakijoiden koulutustaustalla tai osaamisprofiililla ei ollut rekrytoinnissa suurta merkitystä.
“Kaikista tärkeintä on, että haluaa tehdä tätä työtä ja kokee sen merkityksellisenä. Me mahdollistamme ihmisille itsenäisen elämän kotona. Se on kantava voima, joka houkuttelee ihmisiä meille töihin pitkäksi aikaa”, hän sanoo.
Asiakastukeen palkatut ihmiset esimerkiksi varmistavat, että lääkkeet annostellaan palvelusta oikein. He vastaavat hoitajien puheluihin ja ratkaisevat vastaan tulevia ongelmia. Lääkeannostelupalvelun parissa ei voi olla muuta kuin tarkka, joten tarkkuutta painotettiin rekrytointiprosessissa.
“Tarvitsimme asiakaspalveluhenkisiä ihmisiä, jotka aidosti haluavat ratkaista asiakkaiden haasteita. Työmme on huolenpitoa, ja sen pitää näkyä kaikissa yrityksen toiminnoissa”, Kaariluoto-Elo summaa.
Hän onkin ylpeä siitä, että asiakaspalautteen mukaan kaikessa yrityksen tekemisessä näkyy halu toimia asiakkaan parhaaksi.
Rekrytointitarpeet Evondosilla vaihtelevat, nyt Eezyn kanssa toteutetussa rekrytoinnissa haettiin nimenomaan toimistotyöntekijöitä.
”Eezyn ja Evondosin yhteistyö on lähtenyt alun perin tuotannon kasvaneista henkilöstötarpeista. Eezy pystyi vastaamaan toiveisiimme hyvin. Siksi yhteistyötä laajennettiin asiakaspalvelun puolelle”, Kaariluoto-Elo sanoo.
Kesän kynnyksellä Eezy etsi työhön sopivat kandidaatit. Työpaikkailmoitus sai paljon näkyvyyttä muun muassa sosiaalisessa mediassa ympäri maan. Eezyn asiantuntijat haastattelivat kandidaatit, tekivät esivalinnan ja lähettivät hakijat Evondosille haastatteluun. Tiimin esihenkilö haastatteli hakijat ja heistä lähes kaikki palkattiin. Evondos perehdytti työntekijät huolellisesti laaditun suunnitelman mukaan.
Työelämässä yksittäisen ihmisen rekrytoinnissa voi pahimmillaan kestää kuukausia, ja prosessi voi olla hakijalle raskas monine vaiheineen, tehtävineen ja haastatteluineen. Nyt kymmenen työntekijän rekrytoinnissa kesti yhteensä vain noin kuusi viikkoa.
Rekrytointi tuntui yhteiseltä projektilta, ei ulkoistetulta palvelulta.
“Eezy otti tarpeemme todella vakavasti ja resursoi meille projektitiimin, jonka kanssa teimme tiivistä yhteistyötä. Nopeus, työn laatu ja viestintä meille päin olivat ensiluokkaisia. Rekrytointi tuntui yhteiseltä projektilta, ei ulkoistetulta palvelulta”, Kaariluoto-Elo sanoo.
Suoraviivainen projekti vahvisti Evondosin halua jatkaa yhteistyötä Eezyn kanssa.
“Tämän rekrytoinnin lisäksi muualla organisaatiossa on tehty Eezyn kanssa aiemmin yhteistyötä. Kokemus oli erinomainen. Eezyn väki selvästi halusi auttaa meitä onnistumaan. Yrityksellä on myös hyvä brändimielikuva ja he toimivat vastuullisesti. Se on meille tosi tärkeää.”
Myös Eezyn salolainen franchise-yrittäjä Mikko Jaakkola oli tyytyväinen rekrytointiprosessiin kokonaisuutena.
”Evondos on malliesimerkki siitä, miten olemme onnistuneet auttamaan asiakasta sekä paikallisesti että valtakunnallisesti kattavan palvelutarjontamme avulla. Paikalliset osaajat työskentelevät Salon tehtaalla, kun taas asiakaspalveluhenkilökunta työskentelee etänä ympäri Suomen”, hän sanoo.
Haluaisitko keskustella yrityksesi henkilöstöasioista?
Jätä yhteydenottopyyntö oheisella lomakkeella, niin olemme yhteydessä!