24.11.2020 Blogikirjoitukset

Kuinka kertoa Linkedin -julkaisulla hakevansa töitä?

Jos sinulla on LinkedIn -profiili, olet varmaan huomannut, että työnhakuun liittyvien julkaisujen määrä on lisääntynyt tämän poikkeuksellisen ajanjakson aikana. Oman julkaisun tekeminen kannattaa, sillä LinkedIn -julkaisulla tavoitat verkostosi lisäksi mahdollisesti myös oman verkostosi ulkopuolella olevia LinkedIn -käyttäjiä ja täten saat hyvää näkyvyyttä työnhaullesi. Ennen julkaisun tekemistä kannattaa vielä tarkistaa, että oma profiili ja kontaktit ovat päivitettynä. Alla muutama seikka, jotka kannattaa muistaa omaa julkaisua kirjoittaessa.

Tee tekstistä oman näköinen

Vaikka LinkedIn on profiloitunut vahvasti työelämän sosiaaliseksi mediaksi, voi julkaisun tekstin tyyli olla myös vapaamuotoisempaa ja sisältää hymiöitä, huumoria ja hauskoja sanontoja -näillä erotut! Tärkeää on muistaa, että tekstin tyyli on oman näköinen. Hymiöillä voi myös jaksottaa kivasti tekstiä. Julkaisun kieleksi kannattaa valita kieli, jota käytät pääsääntöisesti työkielenä ja LinkedIn -verkostossasi -suomen kieli on toimiva ja yleistymässä LinkedInissä koko ajan.

Tiivis sanoma: mitä haet, mitä osaat ja kuinka sinuun voi olla yhteydessä

Tiivistä sanomasi siihen mitä haet ja mistä sinulla löytyy kokemusta. Esim. ”Hei sinä postaukseni lukija! Etsin uusia mahdollisuuksia (kerro työtehtävistä tai aloista, jotka kiinnostavat erityisesti). Olisiko sinulla tai jollakin tutullasi jokin tehtävä avoinna, johon osaamiseni soveltuisi? Katso esittelyvideoni/lue esittelytekstini, niin saat tietää minusta enemmän. ” Kannattaa lopettaa teksti kehotukseen yhteydenotosta sekä ohjeista, kuinka olla yhteydessä. Esim. ”Olethan yhteydessä, jos osaamiseni ja kokemukseni olisi hyödyksi johonkin tietämääsi työtehtävään, kerron mielelläni lisää itsestäni! Minulle voi laittaa yksityisviestiä, sähköpostia tai soittaa”.

Liitä julkaisuun huomiota herättämään videoesittely tai kuva ja esittelyteksti

Herätät julkaisulla enemmän huomiota ja erotut tekemällä itsestäsi lyhyen noin minuutin mittaisen videoesittelyn ja liittämällä tämän julkaisuun. Jos et halua tehdä videoesittelyä, voit kirjoittaa esittelyn julkaisuun. Esittelyssä kannattaa lyhyesti esitellä itsensä ja kertoa niistä työkokemuksista, jotka ovat oleellisia tehtävien kannalta, joita sinulla on haussa. Jos kirjoitat esittelytekstin, niin lisää julkaisuun itsestäsi jokin kiva ja edustava, mutta rento kuva. Esittelyssä voi tuoda myös persoonaa esiin ja kertoa esimerkiksi millainen työntekijä on, mitkä asiat motivoivat työssä ja mitä odottaa tulevalta työnantajalta. Esittelyvideossa voit vielä kertoa, mitkä tehtävät sinulla on haussa.

Kannusta lukijaa tykkäämään, kommentoimaan tai jakamaan julkaisua

Kun julkaisustasi tykätään tai sitä kommentoidaan ja jaetaan, saa samalla työnhakusi enemmän näkyvyyttä, kun reagointeja saanut julkaisu näkyy myös reagoineiden lukijoiden omassa verkostossa. Varmista julkaisuasi tehdessäsi, että julkaisu on kaikille avoin valitsemalla ”Anyone” -asetuksen julkaisua kirjoittaessasi. Voit kirjoittaa julkaisusi loppuun esim. ”Olisin kiitollinen, jos autat minua saamaan työnhaulleni näkyvyyttä tykkäämällä, kommentoimalla tai jakamalla julkaisua!”

Hashtageillä lisää näkyvyyttä

Muista käyttää hashtageja, jolloin saat julkaisullesi lisää näkyvyyttä. Valitse oman alasi käytetyimpiä hashtageja sekä rekrytoinnissa ja työnhaussa käytettyjä, kuten #rekrytointi #työnhaku #työpaikat. Voit etsiä eri hahstageja LinkedInin hakutoiminnolla. Mitä enemmän hashtagilla on seuraajia, sitä useammalle julkaisu saattaa näkyä käyttämäsi hahstagin ansiosta.

Säännöllisyys julkaisuissa

Julkaisujen säännöllisyys auttaa niiden näkyvyydessä. Mitä useammin tuotat sisältöä ja sitoutat ihmisiä, niin sitä laajemmalle joukolle LinkedInin algoritmi näyttää julkaisuasi. Voit tehdä erilaisia julkaisuja esim. työnhakuun liittyen, kertoa omasta osaamisesta ja tuoda esiin omia ammatillisia näkemyksiäsi.

Tsemppiä LinkedIn –julkaisun tekemiseen!

-Saija Rättö / Uravalmentaja

Blogikirjoitukset